★ ★ ★ ★ ★

Läs vad våra kunder tycker om oss

1426 reviews
75%
(1072)
19%
(273)
4%
(60)
1%
(17)
0%
(4)
Passform:
Underbar klänning!
Passform:
Passform:
Passform:

presentkort

Japp! Klicka på presentkort i menyn, finns att köpa i olika valörer från 200 kr - 2000 kr

För alltid! Finns inget bäst före datum, precis som för våra kläder.

När du lagt din beställning på presentkortet så skickas det direkt till den e-postadressen som du uppgav vid beställningen. Du kan sedan maila det vidare till den som ska få det eller också kan du skriva ut presentkortet och ge det till den som ska få det.

Om du ångrar dig så har du alltid 14 dagars ångerrätt från det datum du köpte det.

När du är i kassan så fyller du i din presentkortskod i fältet rabattkod och summan justeras. Om din beställning överstiger värdet på presentkortet så kan du välja vilket betalsätt du vill använda för det överskridandet beloppet. Om värdet på din beställning är lägre, sparas resterande på ditt presentkort och du kan nyttja det vid senare tillfälle.

Order

Har du ännu inte fått ditt leveransbesked så finns det möjlighet att annullera såvida vårt lager inte redan hunnit behandla din order. Kontakta kundservice så fort som möjligt så kan vi hjälpa dig med det! hello@purefemale.se Om det tyvärr är försent och den redan gått iväg så får du göra en vanlig retur på den.

Har du mottagit en vara som visar sig vara felaktig? Meddela oss samt returnera varan inom 14 dagar. Maila kundservice och uppge vad som är fel med produkten och meddela om du vill ha en ny vara eller pengarna tillbaka. När vi mottagit din felaktiga vara och kontrollerat varans skick, krediteras din betalning alternativt skickas en ny vara.

Dina varor blir inte automatiskt reserverade för dig när du lagt dem i varukorgen. Det är först när du påbörjar betalningen som de reserveras till dig och dras från vårt lager. Vänta inte för länge då det finns en risk att varan blir slutsåld innan du hinner påbörja betalningen ifall efterfrågan är hög.

När du lagt en order så skickas det en orderbekräftelse omgående till den e-postadress du uppgav när du gjorde beställningen. Har du lagt en order och inte fått någon orderbekräftelse så kolla din skräppost om den hamnat där. Kan du ha fyllt i fel e-postadress, någon bokstav eller siffra som blev fel, det är lätt hänt? Om du är osäker på om din order har registrerats så kontakta kundservice så hjälper vi dig att ta reda på vad som kan ha hänt.

Om inte du var inloggad när du gjorde din beställning så registreras heller inte din order på ditt kundkonto. Har du varit inloggad kan det kan bero på att du registrerat två olika kundkonton hos oss. Misstänker du det så logga in med din andra e-postadress.

Leverans

Vi strävar alltid efter att skicka beställningar som inkommit senast kl. 15.00 samma dag, såvida det inte är en helgdag (om inget annat anges). Vi använder PostNord som fraktpartner och beställningar skickas som PostNords Varubrev eller MyPack och levereras normalt på 1-2 dagar beroende på var du bor.

Ja, det går bra! Vill du att paketet skickas till en annan adress så kan du fylla i det i kassan (vid köp med faktura levererar vi endast till adressen där du är folkbokförd).

Du har fått ett kolli-id med din leveransbekräftelse, använd det för att spåra ditt paket hos Postnord. Har ditt paket nått fram till ditt utlämningsställe så kan du använda ditt kolli-id tillsammans med din legitimation när du hämtar ut ditt paket (du behöver inte vänta på aviseringen från Postnord).

Betalning

Klarna Faktura: Tillsammans med Klarna erbjuder vi köp med faktura. Fakturan skickas till den e-postadressen du angav vid beställningen. När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan välja att betala hela summan på en gång eller dela upp din betalning.

Kreditkort/betalkort: Välj det kreditkort/betalkort som du vill betala med i kassan och fyll i den obligatoriska informationen. Inga extra kostnader förutom fraktkostnad tillkommer. När du gör din beställning godkänns ditt kort och du får ett mejl som bekräftar att beställningen är mottagen. Beloppet dras dock först när varorna lämnar vårt lager. Om ditt kort inte godkänns och inget belopp kan dras, visas ett meddelande på skärmen om att betalningen misslyckades. Tänk på att även om betalningen inte blev godkänd, reserverar vissa kortutgivare beloppet. Detta kan innebära att du inte kan använda det reserverade beloppet på ett tag.

Direktbetalning: Du kan också välja att göra en e-betalning direkt från ditt bankkonto. Tjänsten fungerar som en överföring från ditt konto efter att du har godkänt betalningen i internetbanken. För tjänsten använder vi oss av vår betalningspartner Klarna - betala direkt.

Paypal: Vi erbjuder våra kunder att säkert och bekvämt skicka och ta emot betalningar online med PayPal. När du använder PayPal, hålls dina betalningsuppgifter privata och varje PayPal betalning följs av en mejlbekräftelse av din transaktion. Vid beställning, kommer det totala beloppet att dras från ditt konto på PayPal och det tillkommer inga extra kostnader för att använda denna tjänst. Om du vill lära dig mer om betalningar och öppna ett konto hos PayPal, besök PayPals hemsida.

Presentkort: Du kan köpa ett presentkort genom att lägga detta som en vara i din varukorg. Om du vill använda ditt presentkort på ett köp skriver du in koden i kassan i fältet för presentkort. För att göra ett köp i ett högre belopp än det tillgängliga saldot på ditt presentkort, kommer du att behöva använda ytterligare en betalningsmetod för att täcka mellanskillnaden. Om du returnerat en eller flera varor från din beställning, kommer du att få en ny presentkortskod med det återbetalade beloppet, alternativt delvis en presentkortskod och delvis kontanter, beroende på hur du betalade din order.

Om du har betalat via Klarna så ladda ner Klarna-appen (om du inte redan har), i den kan du välja att pausa din faktura, klicka på Rapportera retur. Då behöver du inte oroa dig för att din faktura hinner förfalla.

När vi registrerar din retur justeras din faktura/betalning och kommer på nytt till dig i ett separat mail från Klarna (du får alltså ingen ny faktura, det är originalfakturan som gäller).

Pengar för kortbetalning och Paypal dras direkt vid beställningen. Har du valt faktura så aktiveras den först när vi skickar din beställning.

Om fakturan hos Klarna inte betalas före eller på förfallodatumet så tillkommer en påminnelseavgift och eventuellt en ränta. För att slippa extra avgifter hos Klarna så kan du vid retur pausa din faktura, det gör du enkelt genom Klarnas app eller via www.klarna.se.

Fakturan justeras och aktiveras igen när vi har tagit emot och registrerat din retur samt skickas via e-post till dig från Klarna (du får alltså ingen ny faktura vid retur, det är originalfakturan som gäller).

Vi rekommenderar dig att alltid pausa din faktura vid retur till oss. 14 dagar går ganska snabbt och du behöver inte oroa dig för eventuella påminnelseavgifter! Det går självklart också bra att betala hela fakturan innan vi har bekräftat din retur, du kommer i det fallet få en återbetalning från Klarna när vi har registrerat din retur.

Du har också alternativet att skjuta upp ditt förfallodatum hos Klarna om du helt enkelt vill vänta med att betala din beställning. I det här fallet tillkommer en liten avgift.

Du skjuter enkelt fram ditt förfallodatum i Klarnas app eller genom att gå in på www.klarna.se.

Byten

Returnera plagget du vill byta till oss inom 14 dagar och gör en ny beställning på önskad storlek och färg. Maila kundservice hello@purefemale.se. så lägger vi inte på någon returavgift när vi tar emot din retur och drar bort fraktavgiften på den första beställningen.

Vi godkänner inte bytesorder, d.v.s. byte från en vara till en annan.

Byte till annan storlek eller färg är helt kostnadsfritt. Eventuell fraktavgift som tillkommer när du gör en beställning på ny storlek krediteras senare när din retur/byte registreras på din ursprungsorder.

Är du osäker på vilken storlek du ska beställa så följ vår storleksguide "Hitta din storlek" som finns vid varje produkt. Om plagget avviker från den så skriver vi det i texten Passform vid produkten. Det finns även plaggmått på varje produkt. Är du fortfarande lite osäker eller vill ha råd så hör gärna av dig till oss så guidar vi dig, vi finns på mail, chatt och sociala medier.

Retur

Fyll i retursedeln som följde med i ditt paket. Packa varorna i lämpligt emballage. Använd gärna samma påse/kartong som du fick dina varor i. Lägg retursedeln i paketet och klistra på adresslappen på paketet. Lämna paketet hos ett Postombud.

Alla produkter du returnerar måste vara i samma skick som de var när du erhöll dem. Returnerade produkter accepteras inte om de är använda, tvättade eller har hanterats vårdslöst. Etiketter måste sitta kvar.

Varje plagg kontrolleras vid en retur. När vi tagit emot och godkänt din retur justerar vi din faktura alternativt gör vi en återbetalning till kontot som du använde vid köptillfället. Returadress: Pure Female C/O Rudells Logistics AB Surbrunnsgatan 10 50430 Borås Sverige

Så snart vi har registrerat din retur så får du en bekräftelse via e-post och din faktura/betalning justeras direkt. Att vi inte har registrerat din retur ännu behöver inte betyda att vi inte har tagit emot den, räkna med minst 10-14 arbetsdagar från det att du skickade din retur tills dess att du får en bekräftelse på din retur.

Ett tips! Om du har betalat via Klarna så ladda ner Klarna-appen (om du inte redan har), i den kan du välja att pausa din faktura, klicka på Rapportera retur. Då behöver du inte oroa dig för att din faktura hinner förfalla.

När vi registrerar din retur justeras din faktura/betalning och kommer på nytt till dig i ett separat mail från Klarna (du får alltså ingen ny faktura, det är originalfakturan som gäller).

Du behöver med största sannolikhet inte oroa dig över din retur, paket försvinner i stort sett aldrig men kan ibland ta en extra sväng med postgången.

Om du vill kontrollera att din retur har kommit fram till oss så kan du enkelt spåra ditt paket hos Postnord. Ditt retur-kollinummer hittar du på kvittensen som du fick när du lämnade in din retur hos ditt Postombud. 

Så snart vi har registrerat din retur så får du en bekräftelse via e-post och din faktura/betalning justeras direkt. Att vi inte har registrerat din retur ännu behöver inte betyda att vi inte har tagit emot den, räkna med minst 10-14 arbetsdagar från det att du skickade din retur tills dess att du får en bekräftelse på din retur.

Ett tips! Om du har betalat via Klarna så ladda ner Klarna-appen (om du inte redan har), i den kan du välja att pausa din faktura, klicka på Rapportera retur. Då behöver du inte oroa dig för att din faktura hinner förfalla.

När vi registrerar din retur justeras din faktura/betalning och kommer på nytt till dig i ett separat mail från Klarna (du får alltså ingen ny faktura, det är originalfakturan som gäller).

Ja, det går bra! Vi finns på Skaraborgsvägen 3B, våning 4 i Textile Fashion Center i centrala Borås. Vi är här mellan 9.00-17.00.

Returavgifter, se nedan, den är densamma oavsett hur många varor du returnerar (när du använder vår bifogade adresslapp). Returfrakten debiteras i efterskott vid returåterbetalningen. Väljer du att inte använda vår bifogade adresslapp vid returen tillkommer ingen returavgift.

Returavgifter: Sverige 49 SEK Danmark 49 SEK Finland 49 SEK Norge 49 SEK Övriga Europa 69 SEK Övriga världen 69 SEK

Mitt konto

Det är enkelt att registrera sig hos Pure female och det tar endast ett par minuter. Detta gör du genom att klicka på Skapa ett konto som finns längst ner i menyn. Alternativt kan du också klicka på Logga in uppe till höger på sidan och välja ny kund.

Skapa ett konto med dina uppgifter och klicka på Registrera mig. Du kan sedan välja att logga in med ditt lösenord eller med Facebook mm. Vi skickar dig ett bekräftelsemail när ditt kundkonto har skapats.

Du måste inte logga in om du ska shoppa men är du inloggad så registreras din order och dina uppgifter är redan ifyllda i kassan så att det går snabbare att checka ut.

Har du skapat ditt konto efter det att du har lagt din beställning eller inte varit inloggad så syns den inte på ditt konto. Kom gärna ihåg att börja med att logga in innan du börjar handla så registreras alltid din order på ditt kundkonto.

Det är lätt hänt och enkelt att återställa. När du klickat på Logga in, så klicka på den lilla texten Glömt ditt lösenord?

I formuläret som kommer upp fyller du i den e-postadressen som du angav när du registrerade dig hos oss. Då kommer vi att skicka en länk till dig via e-post där du kan återställa ditt lösenord.

Kollektioner

Vi har vår designavdelning i Borås och där provas alla kläder av noggrant för att få den absolut bästa passformen. Vårt mål är att ta fram kläder som passar alla kvinnor oavsett kroppsform eller storlek. Vi skapar kläder som formar sig efter kvinnans kropp och inte tvärtom. 

Alla våra kläder görs i storlekar från XS till XXL. Våra storlekar utgår från mått som kan relateras till norra Europas kvinnor som ofta är lite längre än kvinnor i södra Europa. Måtten mellan storlekarna L-XL-XXL är ganska generösa och många upplever att XXL är större än hos många andra varumärken. Jämför gärna dina kroppsmått med våra så ser du vilken storlek som passar bäst.

Vi hjälper också gärna till om du är osäker på vilken storlek du ska ha. Vi finns på mail, chatt och sociala medier.

Alla designsamarbeten har börjat med att vi blivit kontaktade eller att vi kontaktat personer som vi känner är inspirerande och som vi kan skapa något nytt och unikt tillsammans med. Allt därefter är en process och ett nära samarbete för att ta fram de mest fantastiska plagg som vi alla sedan kan vara stolta över och älska länge.

Ibland så kan man förboka plagg hos oss med ett senare leveransdatum. Du lägger din beställning som vanligt. 

Förbokningar är bra för då kan vi optimera storlekarna utefter vad ni har beställt och justera vår order till fabriken så det sys upp rätt antal i varje storlek och inte blir någon överproduktion. Dessutom kan du i lugn och ro välja rätt storlek och minimera risken för en retur.

Är du osäker på vilken storlek du ska ha så rådgör gärna med oss. Vi finns alltid tillgängliga på mail, chatt eller sociala medier.

Pengar för kortbetalning och Paypal dras direkt vid beställningen. Har du valt faktura så aktiveras den först när det är dags att skicka den.

Miljö och Socialt ansvar

Genom att hålla produktionen inom Europa bidrar vi till färre transporter som frestar på miljön och ledtiderna blir kortare. De korta ledtiderna gör att vi kan tillverka färre plagg i fler omgångar och på så sätt minimera spill och överproduktion som resulterar i ”oönskade” plagg som måste reas ut.

I produktionen är det viktigt att minimera spill av tyger vilket vi gör genom att optimera storlekarna och undvika att sy upp mer än vad som efterfrågas. Många gånger så sparar vi lite tyg på fabriken för att se vilka storlekar som behöver fyllas på och därmed minimera risken för överproduktion.

Alla plagg tillverkas i Litauen. Produktionen sker på mindre fabriker med 20-30-talet anställda. Pure female har samarbetat länge med dessa fabriker och känner dem väl. Produktionen sker under bra villkor med en marknadsmässig lön och reglerade arbetstider.

Vi köper våra tyger från tygtillverkare runtom Europa som vi samarbetet länge med. Alla tyger som används i kollektionerna är som minst certifierade enligt OekoTex® Standard 100, Produktklass I (den klass som har högst krav/lägst mängd kemikalier). Oeko-Tex® standard 100 är världens ledande märkning för textilier, läder, tillbehör och producenter som provats med avseende på hälsofarliga ämnen. I klassificeringen ingår även reglering av flertalet ämnen som påverkar miljön negativt.

Vi väljer ofta tyger som tex viskos som görs på naturfiber och är snällare mot miljön.

Vi skickar alla order från vårt lager i Borås och vi hanterar även våra returer på samma lager. Vi mäter alla våra plagg och hjälper kunder att välja rätt storlek från början för att minska antal returer.

Runt om i Europa ligger det bortglömda skatter ute på sömnadsfabrikerna och hos tygleverantörerna. Mängder av rullar med tyg som av någon anledning inte använts. Tyg som vi nosar upp och gör plagg av! En riktig vinst för både miljön (eftersom vi inte behöver producera nytt tyg) och till dig (eftersom plaggen är AWESOME!).
Modeindustrin och tillverkningen av kläder är en miljöbov som måste förändras om vi vill skydda vår miljö. Vi arbetar aktivt med att minska vårt klimatavtryck. Ett nära samarbete med tillverkare och leverantörer gör att vi kan påverka tillverkningen i en hållbar riktning.
En del av vår hållbarhetssatsning är att använda restposter (befintliga tyger som har blivit över), till nya plagg i våra kollektioner, istället för att tillverka nytt tyg. På så sätt görs det inga ytterligare avtryck på miljön och textilierna får en maximal livscykel.

Vad gör vi med styles som finns kvar på vårt lager och som av olika anledningar blir kvar där? Svaret var enkelt - vi syr om dem till nya styles!

Här-producerat; plockad från vårt lager i Borås och omsydd av vår duktiga Jennie i vår ateljé här i Borås. Modeller som blivit över från tidigare produktioner som nu sytts om i vår ateljé i Borås och på så sätt fått nytt liv.

Vi undviker plast och packar dem i miljövänliga papperskartonger så effektivt med så lite luft som möjligt. Vi kontrollerar alltid plaggen innan de slås in i silkespapper och läggs ner i lådan.